Рейтинг українських ВНЗ «Компас» був ініційований компанією СКМ і Благодійним фондом Ріната Ахметова «Розвиток України» у рамках програми «Сучасна освіта». Ідея проекту також знайшла підтримку з боку Всесвітнього Банку (World Bank) та інших українських і міжнародних організацій.
Рейтинг ВНЗ «Компас» став першим загальнонаціональним рейтингом, що відображає задоволеність освітою випускниками та потенційними роботодавцями.
Проект націлений на визначення ВНЗ, навчання в яких має найбільшу практичну цінність і відповідає вимогам реального сектора економіки, а також гарантує випускникам надійні перспективи працевлаштування.
Цілі і завдання рейтингу
У рамках проекту перед рейтингом ВНЗ «Компас» поставлені такі завдання:
- стимулювати підвищення якості освітніх послуг із точки зору досягнення результату (працевлаштування випускників);
- мотивувати ВНЗ до оцінки затребуваності їхніх послуг роботодавцями та конкурентоспроможності наданої ними освіти на ринку праці України;
- як результат – підвищити ефективність взаємодії роботодавців і ВНЗ, як це прийнято у світовій практиці;
- аналізувати особливості навчального процесу та організації практики українськими ВНЗ.
Кінцева мета проекту – створення рейтингу ВНЗ України, спрямованого на об'єктивну та прозору оцінку:
- практичної цінності послуг вищої освіти для студентів;
- відповідності освітніх послуг вимогам реального сектора економіки;
- надання випускникам надійних перспектив працевлаштування після закінчення навчання.
Методологія та структура рейтингу
Рейтинг ВНЗ України «Компас-2013» укладений на основі спеціально розробленої методології, яка враховує дані, отримані в результаті комплексу соціологічних досліджень:
- опитування компаній-роботодавців;
- опитування випускників 2007-2012 років, які закінчили ВНЗ, що беруть участь у рейтингу;
- опитування експертів.
- бізнес/економічні спеціальності;
- правознавство;
- інженерні/технічні спеціальності;
- інформаційні технології (ІТ);
- архітектура/будівництво.
Упродовж 2009-2013 років методологія рейтингу залишалася незмінною.
Критерії відбору ВНЗ для участі в рейтингу
Перед проведенням дослідження був створений перелік ВНЗ, які відповідають критеріям:
- ВНЗ має III-IV рівень акредитації;
- ВНЗ не є філією або підрозділом (наприклад, інститут ВНЗ) іншого навчального закладу;
- ВНЗ здійснює підготовку бакалаврів, спеціалістів або магістрів за п'ятьма вищезазначеними напрямами спеціалізації (має студентів денної форми навчання).
У перелік включені ВНЗ, які мають ліцензію на підготовку бакалаврів, спеціалістів, магістрів хоча б по одному із зазначених вище напрямків. Іще одним із критеріїв, які враховуються при формуванні переліку ВНЗ, став сумарний ліцензійний обсяг підготовки бакалаврів, спеціалістів, магістрів одного напрямку у ВНЗ.
Загальний перелік містив 239 вищих навчальних закладів, які брали участь у рейтингу. Спеціалізовані рейтинги оцінювали:
- бізнес-економічний напрямок – 205 ВНЗ;
- правознавчий – 96 ВНЗ;
- інженерно-технічний – 109 ВНЗ;
- напрямок інформаційних технологій (ІТ) – 109 ВНЗ;
- архітектурно-будівельний – 38 ВНЗ.
Увага! При ознайомленні з результатами загального рейтингу слід враховувати, що рейтинг не охоплює всі українські ВНЗ, а стосується тільки 239 установ, які увійшли до переліку.