Із якими проблемами довелося зіткнутися вступникам?

11 серпня вирішилася доля 331445 абітурієнтів - вищі навчальні заклади зарахували їх у студенти за кошти держбюджету. Та щодня на консультативний телефон Міністерства освіти та науки надходять десятки звернень. Найбільше учасники вступної кампанії запитують про зарахування до ВНЗ на бюджетні та контрактні місця.

Вступники скаржаться на дії приймальних комісій, повідомляють спостерігачі кампанії "За прозорий вступ до вищих навчальних закладів". Із якими проблемами довелося зіткнутися абітурієнтам?

По-перше, багато вступників скористалися можливістю і подали 15 заяв у приймальні комісії ВНЗ для участі у конкурсному відборі. Сприяла цьому і можливість подання заяв через інтернет. Тому рейтингові списки вийшли штучно "роздутими", подекуди налічували 1,5 тис. осіб, що відлякало частину вступників іще на початку вступної кампанії, і вони масово почали укладати контракти і вносити оплату за навчання.

По-друге, ті абітурієнти, які у першій-другій хвилях були зараховані на місця державного замовлення в одному ВНЗ, продовжували знаходитися у списках рекомендованих. На жаль, Умовами прийому не передбачено процедуру вилучення з рейтингових списків абітурієнтів, які в першій-другій хвилі були рекомендовані та виконали вимоги для зарахування у пріоритетному для себе ВНЗ.

По-третє, вступники не мали доступу до інформації про те, хто виконав вимоги до зарахування після певного етапу та чи мають вони шанс стати студентом-бюджетником. Єдина державна електронна база з питань освіти є закритою для громадськості, а в інформаційній системі "Конкурс" не завжди відображалася необхідна інформація через надання ВНЗ можливості "управління відображенням статусів заяв абітурієнтів у ІС "Конкурс".

По-четверте, вищим навчальним закладам передусім ідеться про виконання плану державного замовлення, адже від цього залежить їхнє фінансування та кількість викладацького складу. Тому приймальні комісії ладні вступати у нечесну конкуренцію за абітурієнтів, переманюючи їх з інших ВНЗ, але, на жаль, не гарантуючи зарахування на бюджетні місця.

Розв'язання цих проблем можливе через внесення змін до Умов прийому. Так, варто обмежити кількість заяв, які може подати абітурієнт для участі у конкурсному відборі: не зменшуючи кількість ВНЗ, а напрямки підготовки. Скажімо, обмежитися десятьма - у п’ять ВНЗ на два напрямки, що додатково сприятиме профорієнтації особи. Окрім цього, слід визначати пріоритетність заяви, яку подає абітурієнт - у випадку зарахування у першому етапі за пріоритетом №1 вступник автоматично "зникає" з рейтингів в інших ВНЗ. Така функція теж сприятиме більш усвідомленому вибору професії та фаху. Наступне, що варто зробити, - це відкрити для громадськості частину інформації, яка знаходиться у ЄДЕБПО, щоб абітурієнти мали змогу оперативно відслідковувати зміни у рейтинговому списку та оцінювати свої шанси для вступу на місця державного замовлення.

 

За матеріалом в "Опора"

Тільки зареєстровані користувачі можуть залишати коментарі.