Згідно з опитуванням DOU, майже половина випускників стверджують, що будь у них можливість повернутися назад і «переграти», вони б взагалі не вступали до ВНЗ або ж йшли на заочку на користь роботи. Опитані AIN.UA керівники та засновники українських IT-компаній закінчили провідні вузи і вважають вищу освіту корисною. Багато хто з них задоволені вибором вузу і шкодують лише про те, що мало уваги приділяли іноземним мовам. Втім, є й ті, хто вважає, що всі необхідні знання для того, щоб відбутися в житті, давно можна отримати з інтернету, і не впевнені, що варто витрачати п'ять років на вуз.
Мась Олексій, засновник УБС
Я олімпіадник, в 10 класі зайняв перше місце з фізики по Україні, а в 11 - друге. Мене взяли без іспитів - я поступив на Радіофізичний факультет університету Шевченка. Там було важко, але цікаво. Саме там з групою друзів я зайнявся програмуванням, познайомився з науковим керівником і займався розпізнаванням зображень. До слова, з нашої кафедри вийшов Юрій Мусатенко, керівник Viewdle, компанії, яку першої на теренах СНД купив Google. І технічний директор теж з наших.
Оцінюю досвід навчання як позитивний. З факультету я потрапив на першу роботу і на другу (в банк). Однокурсники розповіли мені, як писати html, коли про це ще ніхто не знав. Пізніше я думав, чому не пішов на факультет журналістики? Я багато писав. Але зараз мені подобається інженерний вибір, який був зроблений. Я знову вступив би на факультет, щоб стати квантовим фізиком.
Сучасним випускникам раджу шукати цікаві проекти і працювати ще під час навчання. Спілкуйтеся, напрацьовуйте зв'язки. Наприклад, за грою в настільний теніс в університеті я познайомився з Олександром Поповим, якого потім зустрів в НБУ, і з яким ми робили перші проекти в уанеті. Я - Українську банерну мережу, а він - сайт «Динамо Київ від Шуріка».
Дмитро Латанський, керівник проекту Repka.ua
Мій досвід вступу до вузу, напевно, не унікальний. Коли в юному віці не розумієш, де і чому хочеш вчитися, йдеш туди, де шанси вступити вище. У моєму випадку таким був зварювальний факультет КПІ. Досвід навчання стандартний для студентів. Перші кілька років працюєш на заліковку - далі заліковка працює на тебе. Тому на четвертому курсі я міг працювати фултайм, а в інститут навідуватися кілька разів на рік для того, щоб отримати необхідні позначки і здати сесію.
Незважаючи на всі недоліки нашої вищої освіти, я згоден з думкою, що вузи навчають вчитися. Цей навик дуже знадобився, тому не вважаю студентські роки марною тратою часу. Якби була можливість переграти, я б більше уваги приділив вивченню іноземних мов.
Випускникам хочу порадити пам'ятати, що знання, які дають у вузі, застаріли. Світ стрімко змінюється, а вузи за змінами не встигають. Виконувати необхідний мінімум у вузі треба, але варто приділяти час і придбання додаткових знань - мовам, онлайн-курсам. Також спілкуватися з «просунутими» людьми - відвідуйте семінари, конференції, коворкінг, де можна познайомитися з ними.
Підвищити вашу конкурентоспроможність допоможе досвід роботи на діючому підприємстві. Тут важливо пам'ятати, що наявність диплома не грає ніякої ролі - роботодавець цінує вміння вирішувати конкретні завдання.
Віталій Тищенко, гендиректор «ABBYY Україна»
Я поступав в КНУ імені Шевченка на факультет кібернетики і мені, як золотому медалістові, достатньо було здати один іспит (математику) на п'ятірку, що я і зробив. Вчитися було цікаво. Звичайно, в той час навчання було нескінченно далеким від актуальних технологій програмування. У вузі культивувалася якась науковість підходу, небажання наздоганяти сучасні тенденції. Як говорив один наш викладач: «Це не ремісниче училище».
Зараз я б, напевно, вступав туди ж. Я вважаю, що якщо я хочу працювати в Україні, то українська освіта має одну важливу перевагу. Воно дозволяє (якщо це хороший вуз і факультет) познайомитися з широким колом цікавих людей. Ці зв'язки пізніше допоможуть будувати бізнес і знаходити партнерів. А якщо людина відучився за кордоном, то йому доведеться налагоджувати всі контакти з нуля.
Випускникам я б порадив три речі. По-перше, шукати роботу до душі, а не гнатися за високою зарплатою або «модною» посадою. По-друге, не втрачати зв'язку з однокурсниками. Це соціальний капітал, який обов'язково знадобиться. Ну і третя порада: йти працювати якомога раніше. Випускник вузу - це людина, яка може володіти одночасно і хорошими знаннями, і навичками швидко вчитися, відмінне поєднання для успішної кар'єри. Не варто йти на нудну роботу, де ці корисні навички почнуть зникати.
Андрій Колодюк, венчурний інвестор і підприємець
Я перейшов на заочне в КПІ на користь роботи та отримання практичних навичок побудови компанії з нуля. Це правильний шлях для підприємця. Тільки практичні знання мають цінність, а теорії зараз пів інтернету - вчися не хочу.
Єгор Анчишкин, засновник і керівник Zakaz.ua
Я б все зробив точно так само (віддав би перевагу заочному навчанню на користь роботи - ред.). У мене був важкий вуз - Физтех при КПІ, і він дуже багато дав мені.
Випускникам я б порадив шукати декількох викладачів, яким цікаво вчити, і які знають передовий, сучасний край того, чого навчають. Якщо це цікаво студенту, тоді потрібно 90% часу провести з такими викладачами.
Денис Довгополий, керуючий партнер GrowthUP Group
Я вступив на механіко-машинобудівний факультет КПІ, а в ході навчання на базі нашої спеціальності створили Факультет аерокосмічних систем. Починаючи з третього курсу я працював не за фахом та навчанню приділяв небагато часу, але тим не менш, закінчив, і навіть з непоганими оцінками (в наші часи корупція ще не сильно проникла до вузів і здавати доводилося по-чесному).
Дуже вдячний КПІ за 21 семестр математик і такі предмети, як аналітична механіка, нарисна геометрія, інженерна графіка та теорія автоматичного управління. Вважаю, що на мій характер, світогляд і навіть ставлення до життя і до бізнесу, КПІ зробив істотний вплив.
Якби можна було все повернути, на першому-другому курсі приділив би більше уваги вивченню англійської мови та участі в міжнародних програмах обміну студентами.
Випускникам рекомендую якомога більше часу витрачати на навчання на 1-3 курсах, і якомога більше приділяти часу (не на шкоду навчанню) стажуванням та роботі на волонтерських або молодших позиціях в реальних компаніях, проектах.
Микола Палієнко, директор Prom.ua
Отримав гарну фундаментальну освіту з математики та фізики на фізтеху КПІ на перших двох курсах. Потім почав працювати, і з четвертого курсу рідко з'являвся на парах. По факту це був правильний вибір.
Якби була можливість все «переграти», напевно раніше захопився б програмуванням паралельно з математикою і фізикою. Але отримані знання точно не зайві, і вони коштували того часу, який було на них витрачено.
Випускникам рекомендую якомога раніше зрозуміти, що потрібно бізнесу від співробітника. Дуже часто це зовсім не те, чого навчають в інституті.
Олексій Иванкін, співзасновник 908.vc
Поступив без іспитів як переможець Всеукраїнської олімпіади з програмування. Роботу пішов шукати після тижня навчання. До четвертого курсу йшов на червоний диплом і працював на двох роботах, після цього став писати на PHP (2000 рік) і дипломну роботу ледве здав.
«Перегравати» не готовий. Все і так непогано вийшло.
Випускникам раджу визначитися, чого вони хочуть насправді - роботу в стабільній компанії або свій бізнес. Для більшості компаній навик безкоштовної роботи на одному місці протягом п'яти років вважається корисним, і вони вимагають ці п'ять років вузу. Для створення свого бізнесу потрібні зовсім інші університети.
Анатолій Балюк, голова правління групи компаній «DiaWest»
У далекому 1982 році вступив на радіотехнічний факультет КПІ - найпрестижніший, з найвищим конкурсом, що зараз сприймається як анекдот. Після фізико-математичної школи вступати до вузу і вчитися було легко. З другого курсу працював на кафедрі, а на третьому курсі ще й чергував нічним сторожем. Оскільки вчився добре, мав багато вільного часу, який витрачав на подорожі. По закінченню вузу працював молодим спеціалістом на режимному військовому підприємстві.
Якби була можливість повернути час назад, я б напевно нічого не міняв. У мене були прекрасні студентські роки.
Моя порада випускникам - спеціальність потрібно вибирати універсальну, яка стане в нагоді в майбутньому, чим би ви не займалися. Наприклад, менеджмент, фінанси, маркетинг. Вуз необхідно вибирати зі студентами, які хочуть вчитися, а не прийшли отримувати «корочку». Спілкуючись з цілеспрямованими однокурсниками, студент підвищує свою планку. Головне завдання вузу - навчити вчитися, щоб можна було швидко знайти і засвоїти новий матеріал. На новому місці роботи потрібно підвищувати свою кваліфікацію через самоосвіту, тренінги та семінари.
Євген Шевченко, засновник рекламного агентства UaMaster
До вузу я вчився в економічній групі ліцею, де нам викладали в мінімальному обсязі базові дисципліни: економіку, маркетинг, менеджмент та інше. Цього вистачило, щоб при вступі вибір спеціальності був усвідомленим, і я пішов на маркетинг. Вибір майбутньої спеціальності випадково або за повчанням батьків - це одна з можливих проблем абітурієнтів.
Навчався на стаціонарі КНТЕУ, після першого курсу почав шукати роботу. Спочатку на літо, потім брав якісь тимчасові підробітки на півдня або віддалено. З «екватора» пріоритет вже був на користь роботи. Ходив тільки на ті предмети, які сам собі вибирав як потенційно корисні в майбутньому. До речі, не всі вгадав правильно - шкодую, що пропустив більшу частину менеджемента, фіноблік і ще пару предметів. Вже зараз розумію, що основною проблемою був маленький обсяг прикладних знань і недолік викладачів-практиків.
Якби була можливість щось змінити, можливо, перерозподілив би власну увагу до окремих предметів. По-хорошому потрібно міняти систему освіти. Додавати реальне стажування для студентів, де вони будуть отримувати практичні навички. Я б рекомендував випускникам знайти першу роботу ще під час навчання. Хоча б на 2-3 місяці під час літніх канікул.
Джерело: AIN.UA